کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

10 معدن برتر سنگ مرمریت

pic

مرمریت سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بیکران و ترکیب با گرانیت میلیون‌ها سال قبل است. مرمریت دارای رگه‌ها و فسیل‌هایی است که زیبایی خاصی به این سنگ می‌بخشد. مرمریت دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود. این سنگ با توجه به وجود ناخالصی‌ها به رنگ‌های روشن تا تیره و رنگی مانند: کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و غیره دیده می‌شود. مرمریت کاربرد مناسبی در نما و کف فرش داخلی و خارجی ساختمان دارند. عمده این سنگ‌ها از کشور هندوستان و اقلیت از کشور چین وارد می‌گردد و از بازار بسیار خوبی در ایران برخوردار هستند. از نمونه سنگ‌های مرمریت می‌توان به گرین ماربل، انیکس، امپرادور لایت و دارک اشاره کرد.

  1. معدن سنگ مرمریت ایتالیا در Monte Altissimo

این معادن در دامنه‌ی کوه “Altissimo” یکی از مرتفع ترین قله های “Seravezza” قرار دارند. این‌ها به لطف تلاش های میکل آنژ زمانی که در جستجوی سنگ مناسب برای ساخت مجسمه های خود بود، کشف شدند. مرمریت های استخراج شده از این معادن از نوع مرمریت کارارا هستند.در حال حاضر آثار ارزشمند تاریخی مختلفی نظیر مجسمه ها و بناهای زیادی در این سرزمین با سنگ های استخراج شده از این معادن ساخته شده اند. سنگ مرمریت های استخراج شده از معادن ایتالیا به دلیل خلوص بالا، ماندگاری و زیبایی به عنوان بهترین سنگ های مرمریت در دنیا شناخته می شوند.

        2 . معدن Danby Marble در کوه Dorest

معدن Danby به عنوان بزرگ ترین معدن سنگ مرمریت در جهان شناخته می شود. این معدن در دهه ی 1850 تاسیس شد و به عنوان اولین معدن مرمریت در ایالات متحده ی آمریکا به ثبت رسید. یکی از معروف ترین سنگ مرمریت های این معدن “Imperial Danby” است که با رگه های خاکستری و یا طلایی شناسایی می شود.

        3 . معدن کارارا در ایتالیا

معدن های کارارا واقع در شهرهای کارارا در استان ماسا و توسکانی از استان های ایتالیا واقع شده است. سنگ سفید با رگه های خاکستری استخراج شده از این معادن به کیفیت بالا و زیبایی معروف است و در ساخت بسیاری از مجسمه های معروف و دکوراسیون و نمای ساختمان ها به کار می رود.

        4. معدن سنگ کارارا در شیلی

سنگ مرمریت کارارا که از معادن اطراف دریاچه کارارا استخراج می شود، یکی از معروف ترین انواع سنگ مرمریت است. این دریاچه در مرز آرژانتین و شیلی واقع شده است. قدمت این معادن به بیش از 6000 سال می رسد.

        5. معدن آلانیا در ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی سنگ مرمریت به بازار مصرف دنیا شناخته می شود. این کشور دارای معادن غنی از مرمریت است که معدن آلانیا با بهره مندی از مرمریت “Emperador Dark Marble” به عنوان یکی از معادن ارزشمند در این کشور شناخته می شود. رنگ تیره ی این نوع مرمریت با رگه های خاکستری و روشن برای استفاده در دکوراسیون و نمای داخلی ساختمان ها بسیار جذاب است.

       6 . معدن Crema marfil در آلیکانته اسپانیا

یکی از معروف ترین معادن تولید کننده مرمریت نوع کرما مارفیل، در شهر آلیکانته اسپانیا واقع شده است. در معادن این ناحیه تنوع وسیعی از انواع مرمریت های Crema Marfil وجود دارد که دارای جذابیت و زیبایی‌های منحصر بفردی هستند.

       7 . معدن Pentelic Marble در یونان

این معدن که در کوه های Pentelicus و در نزدیکی آتیکا از مناطق تاریخی آتن واقع شده است، به عنوان یکی از معروف ترین معادن سنگی در دنیا شناخته می شود.

       8 .معادن مرمریت در ایران

بخش قابل توجهی از معادن مرمریت در کشور ایران قرار دارد. از میان معادن متعدد در شهرهای مختلف، استان های لرستان، مرکزی، یزد و کرمان به ترتیب دارای بیشترین معادن سنگ مرمریت هستند. سایر استان-ها نظیر خراسان، هرمزگان و فارس هم از تعدادی معادن مرمریت برخوردارند.

       9 .معادن مرمریت ماراتی در یونان

جزیره پاروس در کشور یونان، دارای یکی از غنی ترین منابع مرمریت است که قدمت استخراج آن به زمان امپراطوری روم باز می گردد. معادن ماراتی در این جزیره سنگ با برخورداری از سنگ مرمریت های سفید رنگ مورد توجه مجسمه سازان معروفی از سراسر دنیا قرار گرفته اند.

      10 .معدن مرمریت Makrana Marble

معدن مرمریت Makrana marble تولید کنند‌‌ی مرمریت سفید، نیز از دیگر معادن معروف سنگ مرمریت در دنیاست که در منطقه ی ناگور در استان راجستان از استان های بخش غربی هند واقع شده است.

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه