کاشی و سرامیک

مـرادبیـگی

6 نکته ضروری در انتخاب کاشی و سرامیک مناسب برای حمام و سرویس

pic

اگر شما هم از گیر افتادن در دنیای پر از تنوع و گیج کننده کاشی و سرامیک نگرانید، قبل از اقدام برای خرید و تعمیر، این چند نکته اساسی را مطالعه نمایید.

امروزه با وجود هزاران کاشی و سرامیک متنوع در رنگ، اندازه، شکل و طرح در بازار، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم در انتخاب کاشی و سرامیک مناسب برای سرویس و حمام سر در گم باشند، حال آنکه این فضا از پیش ساخته شده و احتیاج به نوسازی داشته باشد و یا اینکه در صدد طراحی یک فضای جدید باشند. خوشبختانه، با حفظ چند نکته کلیدی در ذهن، شما قادر خواهید بود گزینه های خود را محدود و انتخاب نهایی خود را بسیار سریعتر و دقیق تر انجام دهید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به این چند نکته ضروری در خصوص انتخاب کاشی و سرامیک مناسب گریزی بزنیم.

 

 

 

1. به اندازه کاشی و سرامیک توجه کنید

به محض ورود به هر فروشگاه کاشی و سرامیک متوجه خواهید شد که کاشی و سرامیک های بسیار زیادی در طیف وسیعی از اندازه، از چند سانتیمتر تا چند متر، وجود دارند. ممکن است استفاده از کاشی و سرامیک در ابعاد بزرگ برای یک سرویس بهداشتی یا حمام کوچک غیر معمول و غیر منطقی بنظر برسد، اما این کار باعث می شود سطح کاشی شده بیشتر بصورت پیوسته و یک تکه به چشم بیاید و نمایی زیباتر از سطحی تکه تکه و پازل شکل را تدائی خواهد نمود. استفاده از کاشی های کوچک باعث ایجاد بند(خطوط بین کاشی ها)های بیشتر شده و در نتیجه نیاز بیشتری به نگهداری و پاکسازی به خصوص در محیط های مرطوب مانند حمام خواهند داشت. پس جوانب را بسنجید و کاشی و سرامیکی در اندازه مناسب با سرویس یا حمام خود انتخاب نمایید.

 

 

2. در استفاده از انواع کاشی و سرامیک تعادل برقرار کنید

اغلب حمام ها و سرویس های بهداشتی که امروز مشاهده می کنید، در آنها از چند نوع و طرح کاشی و سرامیک به جهت نشان دادن نمایی یکپارچه و منسجم استفاده شده است. توصیه می شود در هنگام انتخاب کاشی و سرامیک برای سرویس و حمام خود، بیش از 3 مدل کاشی به کار نبرید. به ویژه در فضاهای کوچک استفاده از کاشی ها در مدل، طرح و رنگ های متنوع، تجربه ثابت کرده است که جلوه زیبایی نخواهد داشت. پس استفاده از تنوع کمتر مدل، رنگ و اندازه کاشی و سرامیک برای یک فضا بسیار چشم نوازتر خواهد بود

 

 

3. از رنگ خنثی برای کف و سقف استفاده کنید

مردم اغلب از کاشی و سرامیک های با رنگ خنثی در کف سرویس و حمام استفاده می کنند، زیرا رنگ های مورد استفاده چشم نواز، دید را بیشتر به سمت خود جذب کرده و اجازه نمی دهد تمرکز چشم ها در فضای اطراف پراکنده شود و در نتیجه طرح و رنگ زیبای سرامیک های دیوار نیز بیشتر به چشم می آید. به طور معمول، سقف سفید یا خنثی نیز اثر مشابهی خواهد داشت.

4. بافت و طرح کاشی را را نادیده نگیرید

حمام و سرویس بهداشتی مستلزم تمیز کردن بصورت مکرر و متداوم هستند. تمیز کردن کاشی های براق و صیقلی به مراتب آسان تر است. در این کاشی ها خطر احتمال لیز خوردگی و آسیب رسیدن به بدن بسیار بالاست. باتوجه به این گفته ها بهتر است از کاشی و سرامیک با بافت زبر برای کف سرویس و حمام و کاشی براق برای دیواره ها استفاده شود. همچنین استفاده از سرامیک زبر و برآمده در کف سرویس، احساس خوشایندی در کف پاهایتان ایجاد کرده و نیز در زمستان و هوای سرد، گرمتر از سرامیک براق و صیقلی خواهد بود.

5. حتی الامکان کاشی های با ابعاد مشترک انتخاب نمایید

حتی اگر شما خیلی سختگیر نباشید، نکات کوچکی مانند خطوط بند بین کاشی ها که با هم جفت و جور نیستند، می تواند موجب آزردگی خاطرتان شود و حتی در اغلب مواقع کار را برای نصاب کاشی و سرامیک بسیار سخت سازد. اگر هم از چند سایز کاشی برای سرویس بهداشتی یا حمام خود استفاده می کنید، توجه داشته باشید که لااقل تمامی کاشی ها یک ضلع هم اندازه با هم داشته باشند یا به عبارتی سایز آنها متناسب و مکمل هم باشد تا نصب آن راحت تر و ظاهر نهایی کار تقارن و انسجام را حفظ نماید.

6. بند کشی فراموش نشود!

در نهایت و پس از اتمام نصب کاشی و سرامیک، از بندکشی (مواد قابل شستشو و ملات مانند است که در میان شکاف بین کاشی ها به منظور حصول اطمینان از ایجاد سطحی مقاوم در برابر نفوذ آب و آلودگی و نیز زیباتر شدن به کار می رود) اطمینان حاصل فرمایید. همانطور که قبلا به آن اشاره شد، بندهای مابین کاشی ها نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارند و این امر شما را با چالش روبرو خواهد نمود. چرا که پاکسازی و تمیز کردن بندها از بسیاری سرامیک ها نیز دشوارتر است. از این رو انتخاب رنگ این مواد نیز حائز اهمیت می باشد. به عبارتی دیگر اگر از سرامیک با رنگ تیره استفاده می کنید، بهتر است مواد بندکشی تا حد امکان هم رنگ با سرامیک باشد و اگر کاشی کف سرویس یا حمام شما رنگ روشن دارد، از مواد بندکشی روشن استفاده شود.

دیدگاه کاربران
دیدگاه خود را درباره این مقاله بیان کنید
افزودن دیدگاه